Lasergun acties jaarlijks nodig

Maandag is de jaarlijkse lasergun actie van Verkeerswijzer Groningen van start gegaan in Harkstede. Daarbij worden automobilisten op veertig plaatsen in alle tien Groningse gemeenten gewezen op hun snelheidsgedrag. In Midden-Groningen werd gelaserd aan de Laan der Kruisheren in Harkstede, Hoofdweg in Harkstede en Damsterweg in Steendam. Een team vrijwilligers van verkeerswijzer uit de regio, was daar aanwezig. Ze maakten gemotoriseerd verkeer, met een groen of rood duimpje omhoog, bewust van hun snelheid in de 30 km zone van woonwijken. Wethouder Erianne van der Burg was uitgenodigd om maandag mee te helpen met laseren. Ondanks dat het die ochtend rustig was tijdens het controleren op de snelheid en de gemeten snelheid, vertelden bewoners aan ons dat er vaak (te)hard wordt gereden in de wijken in Harkstede. Ook eerdere acties leverden, naar hun mening, weinig resultaat op.

Acties blijven nodig

Margot Blaauw van Verkeerswijzer Groningen zegt dat het echt nodig is om hier aandacht aan te blijven besteden. Bij het landelijke participatiepunt komen veel meldingen binnen van snelheidsovertredingen en dit zijn grotendeels meldingen van binnen de bebouwde kom. Vorig jaar hebben ze 8000 voertuigen gemeten. De helft rijd te hard en daarvan ook nog eens groot gedeelte 20 kilometer te hard. De remweg bij 30 km is 13 meter en de remweg bij 50 km is 28 meter.

Schade niet te overzien

In een 30 km zone zijn er veel schoolgaande kinderen op de fiets of lopend. Wanneer je dus moet remmen bij een noodstop als iemand oversteekt, is de schade bij 30 km al vaak groot, maar bij 50 km is het niet te overzien. 85% van de mensen die te snel rijden zijn vaak de bewoners zelf. Dit komt omdat ze elke bocht en obstakel kennen in hun wijk en dan op de automatische piloot rijden. Onbewust rijden ze dan veel te hard.

Drempels geen draagvlak voor

De  infrastructuur er op aanpassen middel drempels werd een aantal jaren geleden gedaan. Maar dat werkte niet, die tijd hebben we gehad zegt Margot. Zowel gemeenten als bewoners wilden het niet meer vanwege de overlast die het opleverde. Bebouwde kom = 30 km per uur in de wijken promoten is nu nodig voor bewustwording, er wordt niet bekeurd maar gewezen op de gevolgen van te hard rijden.

Technische snufjes in auto

In de  toekomst is er hoop voor innovatie. Technische snufjes in auto’s , zoals het programma Isa, het herkennen van 30 km borden en dat de snelheid direct hierop wordt aangepast. Alleen daar is wetgeving voor nodig en zover zijn ze nog niet, nog een lange weg te gaan dus.

Moeilijk vrijwilligers te krijgen

Vrijwilliger Sjerk uit Zuidbroek is al sinds jaar en dag vrijwilliger bij Veilig Verkeer Nederland, hij vindt het belangrijk om de controles te doen. Het kan gewoon het verschil tussen leven en dood zijn, vooral bij spelende kinderen, aldus Sjerk.

Tip voor de redactie?

Tip of nieuws voor onze redactie? Stuur dan een e-mail naar info@rtvmiddengroningen.nl