Hoogezand – In de bibliotheek van Hoogezand is elke dinsdagmorgen en daarnaast donderdagmiddag een medewerker van de bibliotheek aanwezig om te helpen met digitale zaken, die hoofdzakelijk betrekking hebben op de digitale overheid. Veel mensen hebben moeite hiermee, bijvoorbeeld het aanvragen van een DigiD, het verlengen van het rijbewijs of het aanvragen van toeslagen.
Doelgroep
De doelgroep die moeite heeft met deze digitale wijze van zaken aanvragen betreft, ouderen, laaggeletterden, nieuwkomers en mensen met een verstandelijke beperking.
Hoe vaak, waarvoor
,,Per week verschilt het aantal mensen dat komt”, zegt Martin Wever van de bibliotheek. Het hangt bijvoorbeeld af van wat er speelt. Bijvoorbeeld rond de belastingaangifte, de verlenging van het contract voor huurcompensatie of recent, het tijdelijk noodfonds energie, dan komen er veel meer mensen. ,,Vaak komen mensen met een specifieke vraag binnen, bijvoorbeeld omdat ze zijn geïnformeerd dat ze een subsidie kunnen aanvragen.” Gedurende het proces komen mensen er dan achter, dat ze daarvoor een DigiD nodig hebben en hier nog niet over beschikken. Daar kunnen wij dan bij helpen vertelt Martin.
,,Je medemens bij te staan en ondersteunen, met name in het sociaal domein”, is wat Martin aanspreekt aan zijn werk. Eerst deed hij dit in Stadskanaal en sinds kort in Hoogezand. ,,Dat je mensen met iets meer afstand tot onze samenleving kunt helpen om zo weer mee te doen en te participeren in onze maatschappij.” Naast Hoogezand organiseert men het informatiepunt Digitale Overheid ook elke woensdag in Muntendam.
Toekomst
Martin wil in de toekomst meer activiteiten op dit gebied in de andere bibliotheken in de gemeente. ,,om een positieve impuls te geven aan de interactie met de inwoners van Midden-Groningen.” Overigens organiseert Martin en z’n collega’s ook met regelmaat een digitaal café waarbij twee vrijwilligers helpen met problemen die men ondervind met digitale apparaten.