SIDDEBUREN – De fractie van D66 in de 2e kamer wil dat er meer aandacht komt voor taalvaardigheid in het onderwijs. De partij presenteerde onlangs een initiatiefnota waarin onder andere wordt gepleit voor meer leestijd tijdens reguliere vakken en het opzetten van extra schoolbibliotheken. Onlangs werd het belang van lezen ook besproken tijdens een recent overleg tussen de basisscholen en de middelbare scholen Aletta Jacobs en Rutger Kopland in Siddeburen. Volgens Anja de Jong, teamleider bij Rutger Kopland, sluit het initiatief van D66 goed aan bij wat er lokaal al gebeurt.
“Bij ons op school zijn we heel actief bezig met leesbevordering,” zegt De Jong. “We proberen het plezier in lezen terug te krijgen.” De school onderzoekt momenteel of de gebruikte leesmethodes nog wel effectief zijn. Daarnaast is er een wekelijks leesuur ingevoerd waarbij alle leerlingen tegelijkertijd lezen. “Zo kunnen de kinderen zich beter concentreren op het lezen,” aldus De Jong.
De samenwerking met de eigen schoolbibliotheek speelt daarin een belangrijke rol. “De leraren kennen hun leerlingen goed en weten welke boeken hen aanspreken,” legt ze uit. Ook worden er geregeld schrijvers uitgenodigd om in gesprek te gaan met de leerlingen. “Dat levert vaak boeiende gesprekken op en stimuleert de interesse in boeken.”
Jaarlijks wordt het leesniveau van de leerlingen geëvalueerd. “We hopen dat het niveau ieder jaar verbetert. Lezen is de basis voor alles wat je doet,” benadrukt De Jong. Ook is er extra ondersteuning voor leerlingen met bijvoorbeeld dyslexie.
Met het initiatief van D66 en de inzet op lokale scholen lijkt het onderwerp lezen weer stevig op de agenda te staan in Midden-Groningen.