ZUIDBROEK – De zorgen over de verkeersveiligheid in Zuidbroek nemen toe. Afgelopen dinsdagavond, 2 juli, kwamen inwoners en vertegenwoordigers van het bedrijf North Panels bij elkaar in de Broeckhof voor een informatiebijeenkomst. Boer & Burger Partij-raadslid Marieke Bos was erbij. Ze zag opnieuw hoe groot de zorgen van inwoners zijn, met name over het vrachtverkeer.
De bijeenkomst kwam voort uit gesprekken tussen North Panels en Marieke Bos. “Ik heb het bedrijf geadviseerd om in gesprek te gaan met inwoners,” vertelt ze. “Dat hebben ze gedaan. Maar de zorgen zijn daarmee zeker nog niet weggenomen.”
Niet het bedrijf, maar het verkeer
Volgens Bos is het niet zozeer de komst van North Panels zelf die weerstand oproept, maar vooral de toename van vrachtverkeer die het met zich meebrengt. “Inwoners maken zich grote zorgen over de verkeersveiligheid. Vooral in de Kerkstraat en Spoorstraat, waar de wegen smal zijn en geen ruimte is voor grote vrachtwagens,” zegt ze. “Daarnaast staat er een mooi initiatief voor een nieuwe speeltuin op de tocht, omdat die mogelijk niet veilig kan worden aangelegd met al dat extra verkeer.”
Politiek: eerst inwoners, dan plannen
De Boer & Burger Partij stelde eerder al vragen over de verkeersveiligheid en diende de motie ‘Verkeersveiligheid, inwoners eerst!’ in. Die werd aangenomen. Als gevolg daarvan kreeg Zuidbroek prioriteit voor een nieuw mobiliteitsplan. Maar volgens Bos gaat het niet snel genoeg. “De situatie is op termijn onhoudbaar. We hebben nú een duurzame en uitvoerbare oplossing nodig.”
Schriftelijke vragen aan het college
Bos heeft daarom opnieuw schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Zo wil ze weten of er iemand namens de gemeente bij de bijeenkomst van 2 juli aanwezig was, en wat daaruit is opgestoken. Ook vraagt ze of er al overleg is geweest tussen de gemeente en North Panels over mogelijke oplossingen.
Een van de voorstellen in een eerdere raadsbrief is het (tijdelijk) omleiden van vrachtverkeer via de Eendrachtweg en Tussenklappen. Maar volgens Bos is de Tussenklappen “erg smal en ongeschikt voor veel vrachtverkeer.” Ook vraagt ze naar de herinrichting van de Kerk- en Spoorstraat: wanneer gaat dat gebeuren? En wordt er weer gekozen voor een zogenoemde shared space-aanpak, waarbij auto’s, fietsers en voetgangers samen de straat gebruiken?
Tot slot wil ze weten of er al gesprekken zijn gevoerd met de Provincie over mogelijke lange termijn oplossingen, zoals aansluiting op de toekomstige Nedersaksenlijn of uitbreiding van bedrijventerrein De Gouden Driehoek.
Het is nu aan het college om de vragen van Bos te beantwoorden.