Of je nu wel een eigen oprit hebt voor je huis of niet, mensen met een elektrische auto moeten deze zelf kunnen opladen voor hun huis, dat stelden de BBP, D66 en Groenlinks tijdens de bespreking van de nieuwe Laadvisie 2025 op 25 september.
Onder de huidige regels is het namelijk niet toegestaan om een eigen laadpaal aan de openbare weg te plaatsen. Dit leidt volgens de fracties tot een ongelijkheid in de samenleving die ze onwenselijk vinden. Daarnaast vinden ze dat het gebruik van elektrische auto’s zoveel mogelijk gestimuleerd moet worden, zeker omdat elektrische auto’s steeds toegankelijker worden. De fracties dienden een motie in voor een tweejarige pilot waarin de gemeente experimenteert met private laadpalen aan de openbare weg. De motie werd aangenomen met een ruime meerderheid.
Gelijkheid
Gertjan Bruins (BBP): ‘Wat je ziet is dat mensen met een elektrische auto en eigen oprit een laadpaal kunnen neerzetten om hun auto zelf op te laden. Dat is economisch heel voordelig. Maar wij vinden dat mensen die geen eigen oprit hebben ook die mogelijkheid moeten hebben. Wij hebben nu een motie ingediend zodat mensen een kabelgoot mogen aanleggen zodat ze ook hun auto aan de weg kunnen opladen.’
Elektrische auto’s steeds toegankelijker
‘Een tweedehands elektrische auto kan je tegenwoordig al voor 4 a 5 duizend euro kopen. Als jij die zelf kan opladen met zonnepalen dan is dat heel goedkoop rijden. We weten allemaal dat mobiliteit op het platteland tegenwoordig hartstikke duur is, maar ook auto rijden wordt duurder. Als wij dit op deze manier voor inwoners in Midden-Groningen voordeliger kunnen maken, dan gaan wij daar voor’, aldus Bruins, raadslid voor de BBP.
Onder huidige regels niet toegestaan
De gemeente staat in principe welwillend tegenover de maatregel maar had er in de nieuwe Laadvisie 2025 expliciet voor gekozen om eigen laadpalen aan de openbare weg toch te verbieden. Wethouder Mellies: ‘De reden was voornamelijk dat er dan een plek in de openbare ruimte wordt vastgehouden, wat vooral op plekken waar een hoge parkeerdruk is tot problemen kan leiden. Het wordt bijna alsof mensen een eigen plek gaan “reserveren”. Wij zijn bang dat dit op sommige plekken tot problemen kan leiden. De motie wijst echt ook naar rijtjeshuizen met eigen tuin bijvoorbeeld. Dan heb je toch een andere situatie. Op zich staan we daar positief tegenover. Maar hoe het in de praktijk zal uitwerken, daar zal de pilot moeten uitwijzen in welke buurten het wel goed werkt en in welke buurt minder ‘, aldus de wethouder.
Bruins (BBP) is positief: ‘Natuurlijk als jij aan een hele drukke straat woont en je nooit op een vaste plek je auto kwijt kan, dan moet je dit niet doen. Maar dat is maar op een paar plekken in de gemeente waar dat zo is. De meeste mensen zetten hun auto op de dezelfde plek. Wij nemen onze inwoners serieus en gaan er vanuit dat men volwassen is en met elkaar in gesprek gaat.’ De fracties wijzen naar andere gemeenten, waaronder Fryske Marren, Midden Delfland, Houten, Enschede, Hengelo, Zwolle, Westland, Katwijk, Maashorst, Hilversum, Haarlem, De Bilt waar het wel toegestaan is en waar geen noemenswaardige problemen zijn ontstaan. De kosten voor de aanleg van een kabelgoot worden geschat tussen de 250 en 500 euro en kunnen door de aanvrager zelf worden bekostigd, waardoor het de gemeente in eerste instantie geen extra geld kost.
Pilot
De motie, die met ruime meerderheid is aangenomen, roept het college op om een pilot van twee jaar te starten, zodat de gemeente kan kijken welke successen en uitdagingen het oplevert.
Voorwaarden die de fracties onder andere stellen zijn: per aanvrager 1 kabelgoot met een maximum van 15 stoeptegels, de gemeente legt de kabelgoottegels aan tegen een vast tarief, de aanvrager is in bezit van een elektrische auto of is dit aantoonbaar binnen drie maanden, er bestaat na het plaatsen van de kabelgoot geen recht op een vaste parkeerplaats en de laadpaal bevindt aan de wegkant van de bewoner. De precieze uitvoering van pilot moet nog duidelijk worden.