Nieuwe wet verbetert contact met gemeente

De gemeente Midden-Groningen maakt contact makkelijker. Vanaf 1 januari 2026 geldt een nieuwe wet. Iedereen kan dan digitaal officieel contact hebben met de gemeente. Wie handig is met internet kan snel online zaken regelen. Wie dat niet kan, krijgt hulp via telefoon, papier of persoonlijk contact.

Zo wil de overheid dat niemand buiten de boot valt.

Huis van Cultuur en Bestuur

Midden-Groningen – De gemeente wil dat iedereen makkelijk contact kan hebben met de organisatie. Dat kan online, via de telefoon of op papier. Vanaf 1 januari 2026 geldt een nieuwe wet die iedereen het recht geeft om officieel digitaal contact te hebben met de overheid. Dit betekent dat inwoners en ondernemers bijvoorbeeld aanvragen, meldingen of officiële documenten digitaal kunnen regelen.

In de praktijk verandert er voor inwoners dat digitaal contact de standaard wordt. Wie handig is met internet kan sneller en gemakkelijker zaken online regelen. Wie minder digitaal vaardig is, krijgt hulp via het contactplein, de bibliotheek, een servicebus, telefonisch of op papier. Zo wil de gemeente ervoor zorgen dat niemand buiten de boot valt.

De gemeente heeft ook duidelijk vastgelegd welke digitale kanalen officieel gebruikt worden en hoe analoge alternatieven beschikbaar blijven. Met deze aanpak wil Midden-Groningen een snelle, betrouwbare en toegankelijke dienstverlening bieden, die toekomstgericht is en rekening houdt met alle inwoners.