Raad van de Toekomst dient motie in tegen pesten
Op 25 juni diende de Raad van de Toekomst een motie in tegen pesten. Zij zien dat pesten, ook in Midden-Groningen, nog altijd een groot probleem is. Volgens de kinderraad is het onder andere belangrijk dat er op elke school een vertrouwenspersoon komt met wie kinderen kunnen praten.
De raad reageerde met veel sympathie. De motie werd unaniem gesteund.
MIDDEN-GRONINGEN – Op donderdagavond 25 juni diende de Raad van de Toekomst een motie in tegen pesten. De motie werd overhandigd door kinderburgemeester Joep Van Bergen. De kinderraad verzoekt het college een plan van aanpak op te stellen tegen pesten. Want pesten is, ook in Midden-Groningen, nog altijd een groot probleem, aldus de kinderraad. Volgens hen is het onder andere belangrijk dat er op elke school een vertrouwenspersoon is met wie kinderen kunnen praten. het aanstellen van een vertrouwenspersoon op scholen.

Motie tegen pesten
De Raad van de Toekomst heeft zich dit jaar verdiept in het thema pesten. De kinderraad vindt het vooral belangrijk dat er op elke school een vertrouwenspersoon is met wie kinderen kunnen praten. Daarnaast pleiten ze voor gastlessen over het thema en weerbaarheidstrainingen. Ook vraagt de kinderraad om sport- en speelplekken beter toegankelijk te maken voor kinderen met een beperking.
Raad
De raad reageerde met veel sympathie op de motie. Meerdere raadsleden deelden eigen verhalen over pestervaringen. Pesten is een thema van alle tijden, maar met internet en sociale media kan het tegenwoordig zelfs tot achter de voordeur reiken, aldus diverse raadsleden.
Ook het college kon de motie zonder meer beamen. De motie werd unaniem aangenomen.
