Campagne ‘Kort ritje? Da’s zo gefietst’

In het kader van de verkeerscampagne ‘Kort ritje? Da’s zo gefietst!’ zijn tot en met 29 mei in Midden-Groningen borden langs de kant van de weg te zien. Op de beelden staan drie inwoners van Midden-Groningen te weten kinderburgemeester Mara Staal, Karin Daniëls van Ouderen Actief Muntendam en wethouder verkeer Erianne van der Burg.

Met de campagne wordt aandacht gevraagd om vaker de fiets te pakken voor korte ritjes.

Campagne Kot stuk zo gefietst

Campagne Kort stukje, zo gefietst

MIDDEN-GRONINGEN – Inwoners van Midden-Groningen worden via een nieuwe campagne aangespoord om voor korte ritten de fiets te pakken in plaats van de auto. Onder de slogan ‘Kort ritje? Da’s zo gefietst!’ zijn sinds 16 mei op diverse plekken in de gemeente opvallende campagneborden geplaatst. De actie loopt tot en met 29 mei en wordt in september herhaald.

Op de borden prijken drie lokale gezichten: kinderburgemeester Mara Staal, Karin Daniëls van Ouderen Actief Muntendam en wethouder verkeer Erianne van der Burg. De foto’s zijn genomen bij herkenbare locaties in de gemeente, zoals de Fraeylemaborg in Slochteren, De Heemtuin in Muntendam en het Huis van Cultuur en Bestuur in Hoogezand.

„Dat leek ons een mooie afspiegeling van de gemeente,” zegt een woordvoerster van de gemeente.

De campagne is een lokale invulling van een landelijke publieksactie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het doel: mensen bewust maken van hun reisgedrag en hen positief stimuleren vaker de fiets te pakken.

Dat is nodig, stelt de gemeente, want bijna de helft van alle autoritten in Nederland is korter dan 7,5 kilometer. Een derde is zelfs korter dan vijf kilometer – ritten die volgens de initiatiefnemers prima op de fiets kunnen.

De provincie Groningen vroeg gemeenten actief mee te doen aan de landelijke campagne. Midden-Groningen gaf daar graag gehoor aan. „We wilden het lokaal maken door onze eigen inwoners op de borden te zetten,” aldus de woordvoerster.

Naast de borden wordt ook via gemeentelijke advertenties en sociale media campagne gevoerd. De provincie onderzoekt het effect van de actie.