CBS De Wegwijzer ontdekt echt warenhuis

De leerlingen van groep 1 tot 4 van basisschool De Wegwijzer in Slochteren werken tot de kerstvakantie aan het thema “Het warenhuis”. Om te ontdekken hoe een echt warenhuis werkt, brachten ze een bezoek aan de HEMA in Winschoten. Ze keken achter de kassa, in het magazijn en zelfs bij de gebakskoeling.

De kinderen stelden vooraf zelf vragen en leerden hoe alles achter de schermen geregeld wordt.

image - 2025-11-03T113640.517

Op beveiligingscamera's de hele winkel zien

Slochteren – De leerlingen van groep 1 tot en met 4 van CBS De Wegwijzer in Slochteren zijn onlangs gestart met het nieuwe thema “Het warenhuis”. Ze werken tot de kerstvakantie aan dit thema. Al snel wilden de kinderen zelf een warenhuis in de klas maken, maar eerst wilden ze ontdekken hoe een echt warenhuis eruitziet. Daarvoor bracht de school een bezoek aan de HEMA in Winschoten.

“Er is gekozen voor het thema ‘warenhuis’, omdat je hiermee de feesten in deze periode goed kunt verwerken, zoals Sint Maarten, Sinterklaas en Kerst. Het biedt een breder kader dan alleen bijvoorbeeld Sinterklaas. Ook kunnen de leerkrachten binnen dit thema de doelen voor rekenen en taal goed toepassen, zoals boodschappen doen, betalen en lijstjes maken,” zegt Anneke Hidding, directeur van De Wegwijzer.

Vooraf hadden de kinderen een aantal vragen opgesteld die ze tijdens het bezoek beantwoord wilden zien. Tijdens de rondleiding kregen ze een kijkje in het magazijn, achter de kassa, bij de kluis, in de gebakskoeling en bij het restaurant. De medewerkers namen de tijd om alles uit te leggen, waardoor de kinderen een goed beeld kregen van het werk dat achter de schermen in een warenhuis plaatsvindt. Ze vonden het bijzonder dat je op de beveiligingscamera’s de hele winkel kon zien. Bij het gebak vroeg een leerling waar het gebak dat gekoeld moest worden werd bewaard en kreeg toen een kijkje in de koelcel. Een andere leerling mocht zelfs bij de kassa een klant helpen scannen en afrekenen. “Kortom, een geslaagde rondleiding. De kinderen waren erg enthousiast.”

Als kers op de taart werden de leerlingen getrakteerd op een zakje pepernoten. Het schoolbezoek was volgens de leerkrachten een leerzame en plezierige ervaring, die de nieuwsgierigheid en creativiteit van de kinderen stimuleerde. “We gingen terug naar school met ons hoofd vol nieuwe ideeën voor ons eigen warenhuis. Het was echt een fantastische ervaring!”