Hitteplan actief in de gemeente

Het lokale hitteplan is van kracht. De gemeente werkt samen met de GGD, het Rode Kruis en zorg- en welzijnsorganisaties om mensen die extra kwetsbaar zijn voor de hitte goed in de gaten te houden. Inwoners krijgen het advies voldoende water te drinken en naar elkaar om te kijken.

Ook zijn er per dorp koelplekken aangewezen, zoals het gemeentehuis, en staan op verschillende plekken zonnebrandpalen.

Huis van cultuur en bestuur

Midden-Groningen – Het lokale hitteplan is in werking. De gemeente werkt daarbij samen met onder meer de GGD, het Rode Kruis en zorg- en welzijnsorganisaties om kwetsbare inwoners extra in de gaten te houden en waar nodig ondersteuning te bieden.

De gemeente heeft vooral een informerende rol, legt een woordvoerder uit. “Wij zorgen ervoor dat er informatie naar buiten wordt gebracht.” Zo worden inwoners geïnformeerd dat het hitteplan actief is en krijgen zij advies over hoe zij de hitte kunnen doorstaan. Daarbij wordt onder meer opgeroepen voldoende water te drinken en naar elkaar om te kijken.

In het hitteplan staat ook waar inwoners per dorp een koele plek kunnen vinden. “Het gemeentehuis is bijvoorbeeld een koele plek”, aldus de woordvoerder. Daarnaast zijn op verschillende locaties zonnebrandpalen geplaatst.

De uitvoering van de maatregelen uit het hitteplan ligt bij de betrokken organisaties. Na afloop van de hitteperiode wordt geëvalueerd hoe de inzet is verlopen.