Myrthe gekozen als kinderburgemeester

Midden-Groningen heeft een nieuwe kinderburgemeester. Na de zomervakantie neemt de 11-jarige Myrthe Folkersma uit Schildwolde het stokje over van Joep van Bergen. Ze werd gekozen uit negen kandidaten en wordt in september officieel geïnstalleerd. Volgens de gemeente viel Myrthe op door haar enthousiasme en nieuwsgierigheid.

Haar grote droom? Later minister-president van Nederland worden.

Kinderburgemeester Myrthe Folkersma

Burgemeester Erica van Lente, de nieuwe kinderburgemeester Myrthe Folkersma en de huidige kinderburgemeester Joep van Bergen.

Midden-Groningen – Midden-Groningen heeft een nieuwe kinderburgemeester. Na de zomervakantie neemt Myrthe Folkersma uit Schildwolde het stokje over van de huidige kinderburgemeester Joep van Bergen. Zij werd gekozen uit negen kandidaten die zich voor de functie hadden aangemeld. Myrthe zit volgend schooljaar in groep 8 van basisschool De Wiekslag in Schildwolde. Sinds 2021 heeft Midden-Groningen ieder schooljaar een kinderburgemeester om kinderen een stem te geven binnen de gemeente. In september wordt zij officieel geïnstalleerd.

Droom van minister-president

Alle kandidaten presenteerden zichzelf in een korte video. Een werkgroep van raadsleden en burgemeester Erica van Lente beoordeelde de inzendingen en koos uiteindelijk voor Myrthe. Volgens de gemeente viel zij op door haar nieuwsgierigheid en enthousiasme. Myrthe houdt van debatteren, helpt graag anderen en luistert naar de mensen om haar heen. Ze heeft ook duidelijke ambities voor de toekomst. Zo zegt ze later graag de eerste vrouwelijke minister-president van Nederland te willen worden.

Verrast met het nieuws

Myrthe kreeg het nieuws dinsdag 23 juni thuis te horen. Kinderburgemeester Joep van Bergen en burgemeester Erica van Lente verrasten haar met de mededeling dat zij was gekozen als nieuwe kinderburgemeester van Midden-Groningen. Met haar installatie in september komt er tegelijkertijd een einde aan de termijn van Joep van Bergen. De gemeente bedankt hem voor zijn inzet voor kinderen in Midden-Groningen gedurende het afgelopen jaar.

Raad van de Toekomst

De andere kandidaten blijven betrokken bij het gemeentebestuur. Zij vormen volgend schooljaar samen met andere leerlingen uit groep 8 van verschillende basisscholen de nieuwe Raad van de Toekomst. De leden van deze raad komen iedere zes weken bijeen om onderwerpen te bespreken die belangrijk zijn voor kinderen in Midden-Groningen. Hun ideeën en adviezen worden vervolgens gedeeld met de gemeenteraad.